-
20 Dez 0
20-12-2016
Rafał Bartek schrieb die Ministerin für Bildung, Frau Anna Zalewska, mit der Frage zum Thema Minderheitenbildung im Kontext der Veränderungen im polnischen Bildungssystem an.
Szanowna Pani Minister,
środowiska mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce z wielkim zainteresowaniem śledzą dyskusję wokół planów reformy oświaty. Edukacja jest bowiem w sposób naturalny jednym z najważniejszych obszarów przyczyniających się do podtrzymywania tożsamości kulturowej i językowej mniejszości żyjących w Polsce. Od jej jakości, kierunków rozwoju zależy częstokroć przyszłość środowisk mniejszościowych, które w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej z reguły są środowiskami mało licznymi, a co za tym idzie mocno uzależnionymi od rozwiązań ustawowych, regulacji prawnych i koniec końca od dobrej woli osób wprowadzających te rozwiązania w życie.
Z końcem października bieżącego roku w tygodniku Wprost pojawił się artykuł dotyczący edukacji mniejszościowej a konkretnie zasad jej finansowania pod znamiennym tytułem: „Lepsza edukacja za podpis na volksliście”. Nie chcąc się odnosić do treści samego artykułu w którym pojawia się cały szereg uogólnień i uproszczeń chciałbym dopytać o ostatni akapit w którym mowa jest o tym, iż „Resort zapewnia, że będzie się starał ten problem (sposobu finansowania oświaty mniejszościowej) rozwiązać w ramach prac nad zmiana systemu finansowania oświaty”. Z artykułu wynika, że jest to opinia pracownika wydziału informacji MEN p. Łukasza Trawińskiego. W związku z faktem, że w KWMNiE nie jesteśmy poinformowani o takich pracach proszę o wyjaśnienie czy takie działania są w MEN podejmowane? Jeśli tak to moim zdaniem nie mogą one w żaden sposób ograniczać prawa i dostępu do oświaty w językach mniejszości czy też nauki tych języków i tego dostępu w stosunku do obecnego poziomu pogarszać. Pragniemy przypomnieć, że z inicjatywy strony mniejszościowej Komisji w 2015 roku pracowała grupa robocza zajmująca się właśnie kwestią zwiększenia efektywności finansowania oświaty mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym. Mamy nadzieję na uwzględnienie wyników prac tej grupy w razie nowelizacji przepisów w tym zakresie, gdyż naszym zdaniem nauczanie języków mniejszościowych i regionalnych oraz w tych językach wymaga stałej poprawy do czego m.in. obliguje ratyfikowana Europejska Karta Języków Regionalnych i Mniejszościowych i raporty Komisji Ekspertów Rady Europy z jej realizacji.
Z wyrazami szacunku
Rafał Bartek
Współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych