-
26 maj 0
26-05-2019
Apel Walnego Zebrania Delegatów
Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Niemców na Śląsku Opolskim w sprawie nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej
25 maja 2019, Zakrzów
Język niemiecki jest wyznacznikiem naszej tożsamości. Możliwość dostępu do tego języka, jego swobodnego używania oraz nauczania w szkołach i przedszkolach, była przez długie lata komunizmu marzeniem założycieli naszej organizacji. Teraz kiedy możliwości edukacji przedszkolnej, szkolnej ale i pozaszkolnej są określone w różnego rodzaju zapisach ustaw i rozporządzeń naszym celem pozostaje wykorzystanie szerokiego dostępu do tej edukacji jak i zadbanie o jakość kształcenia.
W obszarze edukacji pozaszkolnej organizacje mniejszości niemieckiej podjęły szereg działań mających na celu uatrakcyjnienie kontaktu z językiem, szczególnie wśród dzieci i młodzieży oraz popularyzację dwujęzyczności wśród rodziców. Takie projekty jak Samstagskurse, Miro Deutsche Fussballschulen, Noce Bajkowe (Märchennächte) czy też kursy językowe są tego dobitnym przykładem. Mamy świadomość, że wraz z odchodzeniem generacji osób znających jeszcze język niemiecki z własnego domu, rośnie rola i odpowiedzialność edukacji szkolnej i przedszkolnej
w procesie edukacji językowej. Dlatego z niepokojem obserwujemy sytuacje i próby podejmowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej ograniczania dostępu dzieci do języka niemieckiego spowodowane wydaniem nowej interpretacji prawnej, nie tylko nie konsultowanych ze środowiskiem mniejszości niemieckiej ale tez nie uwzględniających w żaden sposób specyficznej sytuacji historyczno-językowej mniejszości niemieckiej w naszym regionie.
W związku z powyższym:
- Apelujemy do rodziców, do dyrektorów szkół i przedszkoli, do samorządowców o podejmowanie działań mających na celu jak najlepszy i jak najszerszy dostęp dzieci i młodzieży do edukacji języka niemieckiego jako języka stanowiącego ważny element dziedzictwa kulturowego naszego regionu i będącego motorem jego gospodarki.
- Apelujemy do Rządu RP o zaprzestanie działań ograniczających swobodny dostęp do edukacji językowej mniejszości niemieckiej i uwzględnienie historycznych uwarunkowań, które były udziałem naszej mniejszości.