-
09 sie 0
09-08-2021
Docierają już do nas pierwsze odpowiedzi od partii kandydujących w wyborach do Bundestagu 2021. Druga już partia, która przesłała do nas swoje odpowiedzi na pytnia dotyczące wyborów do Bundestagu 2021, to CDU/CSU. Zapraszamy do lektury:
1. Jaki priorytet w Państwa planowaniu politycznym mają sprawy mniejszości niemieckich w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w szczególności mniejszości niemieckiej w Polsce?
2. Czy zamierzają Państwo uczynić te sprawy punktem w programie wyborczym swojej partii w wyborach do Bundestagu w 2021 roku? Jeśli tak, to w jakim stopniu?
6. W 2019 r. Grupa Robocza Mniejszości Niemieckich (AGDM) przyjęła uchwałę, dotyczącą nowych kierunków wsparcia dla mniejszości niemieckiej, w tym finansowania, które zostało zdefiniowane jako zbyt niskie w porównaniu z potrzebami mniejszości. Czy są Państwo gotowi wziąć to pod uwagę w swoim programie wyborczym?
Ze względu na powiązaną treść pytań 1, 2 i 6 wspólną odpowiedź na nie zamieszczamy poniżej:
Sprawy wysiedleńców, późnych wysiedleńców i mniejszości niemieckich za granicą od dawna są dla CDU i CSU ważną kwestią. CDU i CSU chcą nadal wspierać mniejszości niemieckie i grupy etniczne w różnych krajach w kultywowaniu ich języka i kultury. Za wsparcie niemieckich grup etnicznych w państwach Europy Wschodniej i Środkowej odpowiedzialny jest pełnomocnik rządu federalnego ds. przesiedleńców i mniejszości narodowych. Chcemy wzmocnić ten urząd poprzez zaakcentowane stanowisko w rządzie federalnym. Poza tym, jako CDU i CSU chcemy również wzmocnić trójkąt Weimarski Francja–Niemcy–Polska i promować wzajemne zrozumienie. Dlatego też uruchomimy program wymiany młodzieży między tymi trzema europejskimi krajami i zapewnimy impulsy dla nowych partnerstw miast. Będziemy intensywnie rozszerzać infrastrukturę transportową do Polski i Czech o specjalny program, tym samym jeszcze bardziej wzmacniając nasze wspólne regiony przygraniczne w sercu Europy. Wszystkie te kwestie zostały sformułowane w naszym programie rządowym.
3. Jaki jest pogląd Państwa partii na zakotwiczenie na szczeblu Unii Europejskiej podstawowych wartości polityki mniejszościowej, które pomimo postanowień w dokumentach Rady Europy nie zawsze są przestrzegane, co znajduje odzwierciedlenie w krytycznych sprawozdaniach ekspertów?
CDU i CSU opowiadają się za porozumieniom osiągniętym w sprawie polityki europejskiej wobec mniejszości. Angażujemy się w uznawanie i egzekwowanie praw człowieka. Oczywiście obejmuje to również ochronę mniejszości – tak w Europie jak i poza granicami naszego kontynentu. Popieramy Konwencję ramową o ochronie mniejszości narodowych, która zakazuje wszelkiej dyskryminacji osoby ze względu na przynależność do mniejszości narodowej i zobowiązuje państwa członkowskie do ochrony swobód obywatelskich i do podjęcia odpowiednich środków w celu wspierania mniejszości narodowych. W Niemczech Konwencja ramowa ma moc ustawy federalnej. Opowiadamy się poza tym za Europejską kartą języków regionalnych lub mniejszościowych, na podstawie której w Niemczech chronionych jest sześć języków mniejszościowych.
4. Nie we wszystkich krajach Unii Europejskiej mniejszość niemiecka posiada szkoły z językiem niemieckim jako językiem nauczania lub szkoły, które uczą w dwóch językach. Co chcieliby Państwo zrobić, aby wyeliminować te różnice, zwłaszcza w odniesieniu do Polski, która ma jedną z największych mniejszości niemieckich w Europie?
Chcemy zachęcić niemieckie firmy, izby handlu zagranicznego, niemieckie ambasady i konsulaty generalne, Instytuty Goethe-Institut, szkoły za granicą oraz Niemiecką Centralę Wymiany Akademickiej DAAD do promowania Niemiec, a tym samym także języka niemieckiego za granicą. Od 2010 roku wszystkie kwestie związane ze wspieraniem mniejszości niemieckiej w Polsce są omawiane w ramach spotkań polsko-niemieckiego Okrągłego Stołu. W celu poprawy nauki języka niemieckiego pośród uczniów niemieckiej grupy etnicznej, w roku budżetowym 2020 niemiecki Bundestag udostępnił dalsze środki na wsparcie nauki języka poza godzinami szkolnymi.
5. W 2020 r. Bundestag i Parlament Europejski głosowały za przyjęciem europejskiej inicjatywy obywatelskiej Minority SafePack, przygotowanej przez Federalistyczną Unię Europejskich Grup Narodowościowych (FUEN). Niestety Komisja Europejska nie zastosowała się do tej inicjatywy i ją odrzuciła. Czy nadal będą Państwo popierali jej uznanie?
CDU i CSU opowiadają się za porozumieniami osiągniętymi w zakresie polityki europejskiej wobec mniejszości. W związku z tym w listopadzie 2020 r. grupa parlamentarna CDU/CSU przedłożyła do Komisji Europejskiej przyjęty jednogłośnie wniosek o wdrożenie inicjatywy obywatelskiej “Minority Safe Pack” (MSPI). O ile Komisja Europejska uwzględni propozycje MSPI, frakcje koalicyjne wezwą Rząd federalny do przeanalizowania ich w odpowiednim czasie. Ponadto, niezależnie od decyzji Komisji Europejskiej, Rząd federalny powinien przy każdej stosownej okazji opowiadać się za ochroną i wspieraniem mniejszości narodowych na szczeblu europejskim w duchu intencji MSPI i podejmować wszelkie istotne inicjatywy, w tym zapewnienie wystarczających środków finansowych, aby ochrona mniejszości była kwestią europejską.
7. W treści polsko-niemieckiego Traktatu o dobrym sąsiedztwie i wzajemnej współpracy, którego 30-lecie obchodzimy w tym roku, m. in. po raz pierwszy ustanowiono prawa mniejszości niemieckiej w Polsce. Wiele z postanowień Traktatu oraz postanowień Wspólnego Oświadczenia Okrągłego Stołu z 2011 r. z punktu widzenia mniejszości niemieckiej nie zostało w Polsce wdrożonych. Jakie jest stanowisko Państwa partii w tej sprawie?
W związku z Polsko-niemieckim traktatem o dobrym sąsiedztwie i wzajemnej współpracy, podpisanym w Bonn 17 czerwca 1991 r. przez ówczesnego kanclerza federalnego i przewodniczącego partii CDU Helmuta Kohla oraz ówczesnego premiera Jana Krzysztofa Bieleckiego, po raz pierwszy zostały uznane prawa niemieckiej grupy etnicznej mieszkającej w Polsce. Od 2005 r. są one regulowane Ustawą o mniejszościach narodowych i etnicznych. W 2011 r. zostały one potwierdzone wspólną deklaracją obu państw. W kontaktach z mniejszościami w innym kraju nadal polegamy na otwartej i konstruktywnej wymianie, tak aby kontynuowano środki strukturalne i finansowe, przeznaczane w celu wdrażania, uzgodnionych w traktacie, równych praw dla niemieckiej grupy etnicznej w Polsce i obywateli niemieckich pochodzenia polskiego. Chcemy wykorzystać dobrą wiedzę regionalną i sąsiedzkie doświadczenia nowych państw federalnych w regionach przygranicznych, aby wzmocnić dialog naukowy i współpracę, zwłaszcza z krajami sąsiednimi w Europie Środkowej i Wschodniej. Rozwiniemy stosunki naukowe z krajami Europy Środkowej i Wschodniej, na przykład poprzez regularną konferencję naukową.
8. Wielu członków mniejszości niemieckiej w Polsce jest obywatelami niemieckimi i jako Niemcy za granicą mają prawo wyborcze, co jednak wiąże się z koniecznością potwierdzenia subiektywnych powodów znajomości i troski o warunki polityczne w Niemczech. Czy są Państwo gotowi to uprościć?
Pełnoletni Niemcy, którzy mieszkają za granicą i nie są zameldowani w Niemczech, mają prawo głosu o ile: albo od czternastego roku życia nieprzerwanie, przez okres minimalnie trzech miesięcy, mieszkali w Republice Federalnej Niemiec, a pobyt ten nie miał miejsca dawniej niż 25 lat temu, albo jeśli są osobiście i bezpośrednio zaznajomieni z warunkami politycznymi w Niemczech i dotyczą ich tamtejsze warunki polityczne. Dla CDU i CSU ważne jest, aby ta grupa uzyskała możliwość głosowania, a uzasadnienie znajomości i bezpośredniego zainteresowania był jak najprostszy. Dlatego regularnie publikujemy informacje i ulotki informacyjne dla Niemców mieszkających za granicą, aby byli oni w pełni poinformowani o wymaganiach i procedurach związanych z głosowaniem. Temu celowi służy również sieć kręgów przyjaciół (DFK) za granicą.