-
20 gru 0
20-12-2016
Współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych, Rafał Bartek wystosował do Minister Edukacji Narodowej, pani Anny Zalewskiej pismo z zapytaniem o kwestie oświaty mniejszościowej w kontekście zmian systemu oświaty:
Szanowna Pani Minister,
środowiska mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce z wielkim zainteresowaniem śledzą dyskusję wokół planów reformy oświaty. Edukacja jest bowiem w sposób naturalny jednym z najważniejszych obszarów przyczyniających się do podtrzymywania tożsamości kulturowej i językowej mniejszości żyjących w Polsce. Od jej jakości, kierunków rozwoju zależy częstokroć przyszłość środowisk mniejszościowych, które w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej z reguły są środowiskami mało licznymi, a co za tym idzie mocno uzależnionymi od rozwiązań ustawowych, regulacji prawnych i koniec końca od dobrej woli osób wprowadzających te rozwiązania w życie.
Z końcem października bieżącego roku w tygodniku Wprost pojawił się artykuł dotyczący edukacji mniejszościowej a konkretnie zasad jej finansowania pod znamiennym tytułem: „Lepsza edukacja za podpis na volksliście”. Nie chcąc się odnosić do treści samego artykułu w którym pojawia się cały szereg uogólnień i uproszczeń chciałbym dopytać o ostatni akapit w którym mowa jest o tym, iż „Resort zapewnia, że będzie się starał ten problem (sposobu finansowania oświaty mniejszościowej) rozwiązać w ramach prac nad zmiana systemu finansowania oświaty”. Z artykułu wynika, że jest to opinia pracownika wydziału informacji MEN p. Łukasza Trawińskiego. W związku z faktem, że w KWMNiE nie jesteśmy poinformowani o takich pracach proszę o wyjaśnienie czy takie działania są w MEN podejmowane? Jeśli tak to moim zdaniem nie mogą one w żaden sposób ograniczać prawa i dostępu do oświaty w językach mniejszości czy też nauki tych języków i tego dostępu w stosunku do obecnego poziomu pogarszać. Pragniemy przypomnieć, że z inicjatywy strony mniejszościowej Komisji w 2015 roku pracowała grupa robocza zajmująca się właśnie kwestią zwiększenia efektywności finansowania oświaty mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym. Mamy nadzieję na uwzględnienie wyników prac tej grupy w razie nowelizacji przepisów w tym zakresie, gdyż naszym zdaniem nauczanie języków mniejszościowych i regionalnych oraz w tych językach wymaga stałej poprawy do czego m.in. obliguje ratyfikowana Europejska Karta Języków Regionalnych i Mniejszościowych i raporty Komisji Ekspertów Rady Europy z jej realizacji.
Z wyrazami szacunku
Rafał Bartek
Współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych