Rozporządzenie MEiN dot. Zmniejszenia liczby godzin nauki języka niemieckiego jako mniejszości łamie szereg praw krajowych i europejskich

Rozporządzenie MEiN dot. Zmniejszenia liczby godzin nauki języka niemieckiego jako mniejszości łamie szereg praw krajowych i europejskich

  • 28 lut 0

28-02-2022

Prof. Grzegorz Janusz wydał opinię dotyczącą zmniejszenia środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań umożliwiających podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości niemieckiej. Opinia wskazuje między innymi na naruszenie procedur dotyczących powstawania prawa oraz praw wynikających z Konstytucji RP, a także Ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych, Karty Praw Podstawowych, Konwencji o ochronie praw człowieka i innych.

Jak czytamy w opinii Prof. Grzegorza Janusza rozporządzenie z dn. 4.02.2022 obarczone jest wadami formalnymi z powodu: przekroczenia przez Ministra Edukacji upoważnienia zmniejszenia liczby godzin nauczania języka ojczystego dla indywidualnie określonej w tym rozporządzeniu mniejszości; pominięcia konsultacji wydanego rozporządzenia i skutków jakie za sobą niesie z Komisją Wspólną Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Ten obowiązek wynika z ustawy z dn. 6.01.2005 o mniejszościach narodowych i etnicznych. I ostatecznie rozporządzenie jest niezgodne z wartościami i podstawowymi zasadami określonymi w Konstytucji RP, ustawy o mniejszościach, przepisach prawa Unii Europejskiej oraz umów międzynarodowych ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą. Ponadto prof. Janusz wskazuje na naruszenie wobec mniejszości niemieckiej zasady równości zapisanej m.in. w Konstytucji RP czy Karcie Praw Człowieka, co z punktu widzenia tych aktów prawnych jest zakazane. Naruszono także interes dzieci uczących się języka niemieckiego jako ojczystego wynikających z Karty Praw Podstawowych oraz Międzynarodowego Paktu praw obywatelskich i politycznych i nie zastosowano środków ochrony dzieci przewidzianych w tych aktach. Według autora opinii na podstawie błędnych przesłanek naruszono także Traktat między Rzeczpospolitą Polską, a Republiką Federalną Niemiec o dobrym sąsiedztwie nie wykonując wynikających z tego traktatu zobowiązań wzajemnych. Warto również zaznaczyć, że żaden zapis Traktatu nie wskazywał możliwości zastosowania w polityce wobec którejkolwiek z grup (czy to Polonii czy Mniejszości Niemieckiej) zasady wzajemności.

Liderzy Mniejszości Niemieckiej: Rafał Bartek, Bernard Gaida i Ryszard Galla podczas konferencji prasowej zgodnie podkreślali, że nie może być zgody na łamanie prawa.

Rafał Bartek, Przewodniczący TSKN na Śląsku Opolskim: Opinia jasno pokazuje to, o czym od wielu tygodni mówimy. Społeczność Mniejszości Niemieckiej, a dokładniej dzieci, młodzież ucząca się języka niemieckiego jako języka mniejszości, na podstawie naprędce wydanych rozporządzeń jest w Polsce przez rządzących dyskryminowana. Cały proces od zgłoszonego pomysłu aż do wcielenia go w życie jest złamaniem szeregu praw, na straży których powinno stać demokratyczne Państwo Polskie. Jak możemy mieć pewność, że ta sytuacja w przyszłości, nie powtórzy się w stosunku do innych mniejszości mieszkających w tym kraju?

Ryszard Galla, poseł na Sejm: To, na co wskazuje Prof. Janusz potwierdza również przeprowadzona przeze mnie niedawno kontrola poselska. Zarówno rozporządzenie MEiN z 4.02.2022 jak i rozporządzenie MEiN z 10.02.2022 zostały moim zdaniem wydane z naruszeniem Konstytucji RP czy ustawy o mniejszościach. MEiN nie zadało sobie trudu skonsultowania rozporządzeń z Komisją Wspólną Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych, mimo, że ustawa o mniejszości do nich obliguje. Zawnioskowałem również o udostępnienie informacji dot. przebiegu przygotowania tych rozporządzeń. Ta dokumentacja pozwoli na zweryfikowanie całego procesu z obowiązującymi przepisami prawa.

Bernard Gaida, Przewodniczący ZNSSK w Polsce: W sytuacji, gdy warunki pracy nauczycieli ulegną pogorszeniu, liczba godzin zostanie zmniejszona, a wielu doświadczonych nauczycieli straci pracę, pilne są konkretne działania. Trudno zrozumieć, że politycy polskiej prawicy dzieci uczące się języka niemieckiego jako języka mniejszości i szkoły, w których te dzieci się uczą, postanowili z powodu ich przynależności do niemieckiego kręgu kulturowego i językowego ukarać obniżeniem subwencji. Czynimy wszystko by Rzeczpospolita Polska wycofała się z tej decyzji, nie wykluczamy podjęcia kroków prawnych, na które wskazuje opinia prof. Grzegorza Janusza.

Liderzy Mniejszości Niemieckiej podkreślili, że jest im przykro, że to wszystko dzieje się w sytuacji, kiedy bardziej niż kiedykolwiek w historii tego wieku potrzeba jedności i to jedności państw demokratycznych, które tylko wspólnie są w stanie przeciwstawić się temu szaleństwu, obserwowanemu ze strony Rosji. Liderzy Mniejszości Niemieckiej zaapelowali do Rządu RP: nie dzielcie swych obywateli na lepszych i gorszych. Wycofajcie się z dyskryminacji i zajmijmy się wspólnie wyzwaniami jakie stawia dzisiaj przed nami świat.

Organizacje Mniejszości Niemieckiej już podjęły działania na rzecz pomocy Ukrainie.

 

Prof. Dr hab. Grzegorz Janusz jest kierownikiem katedry Systemów politycznych i Praw Człowieka na Uniwersytecie Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie, autorem publikacji „Ochrona praw mniejszości narodowych w Europie”. Autor ponad 100 publikacji naukowych z zakresu praw mniejszości narodowych oraz ponad 30 ekspertyz zleconych przez instytucje publiczne (m.in. Sejm, Senat, MSZ, MSWiA, NIK, GUS). Współautor pierwotnego projektu ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym, ekspert Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych.

 

W załączeniu również opinia prof. Jabłońskiego.

 


Skip to content

Strona korzysta z plików cookies, więcej o zasadach wykorzystania plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close