Strategie oświaty mniejszości i kwestia bieżących problemów dotyczących nauczania języków mniejszości w szkołach tematami rozmów z MEN 

Strategie oświaty mniejszości i kwestia bieżących problemów dotyczących nauczania języków mniejszości w szkołach tematami rozmów z MEN 

  • 18 gru 0

18-12-2018

12 grudnia odbyło się spotkanie robocze przedstawicieli mniejszości narodowych i etnicznych z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej odnośnie funkcjonowania strategii rozwoju oświaty oraz aktualnych zagadnień dot. nauczania języków mniejszości narodowych, etnicznych oraz języka regionalnego.

Spotkanie, które odbyło się w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN) poprowadził Podsekretarz Stanu w MEN pan minister Maciej Kopeć a udział w nim wzięli: ze strony MEN oprócz Pana Ministra- Pani Katarzyna Koszewska- Dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego, Pani Małgorzata Krasuska- Radca Ministra, Pani Monika Łukaszewicz, Naczelnik w wydziale Kształcenia Ogólnego MEN. Ze strony mniejszości w spotkaniu uczestniczyli:  Rafał Bartek – Przewodniczący TSKN i przedstawiciel mniejszości niemieckiej w Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych (KWEiMNE), Grzegorz Kuprianowicz – współprzewodniczący KWRiMNiE, przedstawiciel mniejszości ukraińskiej, Margareta Kiec – przedstawicielka mniejszości łemkowskiej, oraz Alvydas Nevulis przedstawiciel mniejszości litewskiej

Podczas spotkania omawiano kwestię strategii oświaty mniejszości. Strony zgodnie doszły do wniosku, iż kierunki strategii oświaty powinny zostać wyznaczone na nowo na bazie analizy problemów i wyzwań oświaty w poszczególnych mniejszościach. Wypracowane przez organizacje mniejszości analizy na podstawie jednolitego wzoru przygotowanego przez Ministerstwo mają być przedmiotem rozmów na kolejnym spotkaniu roboczym.

Innym bardzo ważnym tematem omawianym podczas spotkania było stanowisko strony mniejszościowej Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych z dn. 12.06.2018 w spr. nauczania języków mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego, które było odpowiedzią na problem, który zrodził się w szkołach podstawowych pod koniec roku szkolnego 2017/2018 a który dotyczył interpretacji MEN kwestionującej możliwość nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej i równocześnie jako języka obcego na zasadach na jakich to się to odbywało do tej pory. (stanowisko strony mniejszościowej z 12.06.2018r. w załączeniu)

Przedstawiciele MEN wysłuchali argumentacji przedstawicieli mniejszości wskazującej na praktyczne problemy z tym zagadnieniem związane i obiecali ponownie pochylić się nad tą sprawą i znaleźć rozwiązanie, które będzie korzystne dla wszystkich zainteresowanych stron. Problem ten nurtuje w sposób szczególny od dłuższego czasu środowisko mniejszości niemieckiej i warto przypomnieć, że w tym temacie wydano już 3 niezależne opinie prawne. Opinie zostały przygotowane przez Profesora Grzegorza Janusza, Biuro Analiz Sejmowych a także Kancelaria Prawnicza Radców Prawnych S.C. Arkadiusz Wytrwał, Waldemar Piontek, Piotr Szyndzielorz (opinie w załączeniu).

 

 

 


X