Stanowisko TSKN odnośnie nowej propozycji okręgów wyborczych w Opolu

Stanowisko TSKN odnośnie nowej propozycji okręgów wyborczych w Opolu

  • 21 lis 0

21-11-2017

Stanowisko Zarządu Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Niemców na Śląsku Opolskim  w związku z przedstawioną przez Prezydenta Opola propozycją podziału okręgów wyborczych w mieście Opolu

Opole, 20 listopada 2017 r.

Zarząd Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Niemców na Śląsku Opolskim (TSKN) zwraca się  z apelem zarówno do Radnych Miasta Opola jak i do Komisarza Wyborczego, aby ustalając ostateczne granice okręgów wyborczych uwzględnili argumenty natury społecznej i etniczno-narodowościowej i w konsekwencji uchwalili granice okręgów wyborczych w taki sposób, aby również mieszkańcy terenów włączonych do Opola z dniem 1 stycznia 2017 roku mieli zapewniony realny wpływ na politykę władz miasta i kierunki dalszego rozwoju ich miejscowości.

Zgodnie z projektem nowego podziału Opola na okręgi wyborcze, w Opolu zaplanowano cztery okręgi wyborcze, a nie tak jak dotychczas pięć. W konsekwencji powyższego projektu, tereny włączone do Opola z dniem 1 stycznia 2017 roku mają współtworzyć okręgi wyborcze ze „starymi” obszarami Opola. Przykładowo: Żerkowice, Chmielowice, Wrzoski, Sławice i Winów tworzą w projekcie jeden okręg wyborczy wspólnie z m.in. Zaodrzem, Nadodrzem czy Szczepanowicami-Wójtową Wsią. Z kolei, tereny przynależące wcześniej do Gminy Dobrzeń Wielki mają stanowić jeden okręg wyborczy m.in. z dzielnicą Osiedle Armii Krajowej oraz z dzielnicą Chabry.

Mając na uwadze przedstawioną powyżej propozycję Prezydenta Miasta Opola podziału okręgów wyborczych w wyborach samorządowych, jakie odbędą się w 2018 roku, Zarząd TSKN pragnie wyrazić opinię, iż konsekwencją wprowadzenia proponowanego podziału będą skutki, na które zwracał uwagę w trakcie procesu powiększania miasta Opola. I tak między innymi w Uchwale Walnego Zebrania Delegatów TSKN z 28.05.2016 r. wskazywano m.in. iż: „(…)Wymiernym przykładem jest tutaj możliwość partycypacji w życiu społeczno-politycznym, ponieważ podział okręgów wyborczych w mieście Opolu w przeciwieństwie do jednomandatowych okręgów wyborczych w gminach wiejskich nie gwarantuje udziału w pracach Rady Miasta przedstawicielom peryferyjnych dzielnic miasta Opola. Obowiązujący podział okręgów wyborczych w Opolu preferuje kandydatów z dużych osiedli miejskich znajdujących się w centrum miasta”. Stanowisko to jest tym bardziej aktualne w kontekście projektowanego podziału Opola na nowe okręgi wyborcze. Uwzględniając bowiem potencjał ludnościowy terenów włączonych do Opola z dniem 1 stycznia 2017 roku,  w porównaniu do liczby mieszkańców zamieszkujących dzielnice stanowiące „stare” Opole, wysoce prawdopodobnym jest, iż kształt nowych okręgów wyborczych spowoduje, iż mieszkańcy terenów włączonych do Opola z początkiem bieżącego roku, nie będą mieli żadnego wpływu na politykę władz miasta. Realna możliwość wyboru przedstawiciela mieszkańców miejscowości włączonych z dniem 1 stycznia 2017 roku do Opola, który mógłby reprezentować ich interesy podczas prac nowo wybranej Rady Miasta Opola, jest bowiem w tym względzie istotnie ograniczona.

Powyższe budzi tym większe zastrzeżenia, iż problem ten był przez Zarząd TSKN wielokrotnie sygnalizowany. Co więcej, został on również poruszony w opinii prof. Grzegorza Janusza dotyczącej powiększenia granic miasta Opola, który w jej konkluzji wskazywał m.in.: „(…) Ponadto § 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 19 lipca 2016 r. narusza przepis art. 4 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, gdyż zapewniając miastu Opole poszerzenie jego terytorium jednocześnie narusza w miarę jednorodny charakter czterech gmin ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, a także ze względu na brak uwzględnienia przy podejmowaniu decyzji więzi społecznych i kulturowych istniejących na obszarze tych czterech gmin, których to więzi ze względu na strukturę narodowościową tych gmin mieszkańcy wsi włączonych do miasta Opole nie uzyskają w nowej gminie pozostając na jej peryferiach. Ponadto poprzez wyłączenie z ich terytorium części miejscowości gminy te będą miały ograniczoną zdolność do wykonywania zadań publicznych. Decyzja o poszerzeniu granic miasta Opole stanowi także formę dyskryminacji osób należących do mniejszości, polegającą na nieuzasadnionym i arbitralnym zróżnicowaniu interesów większości, zamieszkującej Opole kosztem osób należących do mniejszości niemieckiej, a zamieszkałych w sąsiednich gminach.”. Opinia ta została przekazana władzom Miasta Opole.

Konkludując, wskazujemy, iż projektowany przez Prezydenta Miasta Opola podział okręgów wyborczych, gdzie nowe dzielnice miasta są łączone z dużymi osiedlami, stanowi kolejne potwierdzenie prezentowanego przez nas dotychczas stanowiska, ukazując jednocześnie, iż Prezydentowi niestety nie zależy na budowaniu rzeczywistych więzi społecznych z nowymi mieszkańcami miasta, ani na ich rzeczywistej partycypacji w kierunkach rozwoju miasta. Wręcz przeciwnie, obrany w tym zakresie przez Prezydenta Opola kierunek, zapowiada proces marginalizacji miejscowości włączonych z dniem 1 stycznia 2017 roku do Opola.

 

Rafał Bartek

Przewodniczący

   

Rzecznik prasowy

Hassa

Joanna Hassa

tel. +48 690 585 505

presse@skgd.pl


Skip to content

Strona korzysta z plików cookies, więcej o zasadach wykorzystania plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close